|
הקשר בין ברוקולי לסוכרת
חולי סוכרת נמצאים בסיכון הגבוה פי 5 לעבור התקפי לב או אירועי שבץ מוחי, לעומת מי שאינם חולי סוכרת. כעת מציע מחקר כי צריכה של ירקות ממשפחת המצליבים מפחיתה הסיכויים להתפתחות אירועים אלו . מחקר חדש ברשותו של פרופ' ת'ורנאלי מציע תקווה לחולי סוכרת לאחר שנמצא כי חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה פי חמש לעבור התקפי לב או אירועי שבץ מוחי, לעומת אנשים שאינם חולי סוכרת, בכך שהוא טוען כי צריכה של ברוקולי עשויה למנוע נזקים אלו אצל חולי הסוכרת.
על פי ממצאי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת וורוויק, בריטניה, מרכיב טבעי הנקרא sulforaphane, שנמצא בירקות ממשפחת המצליבים, ביניהם הברוקולי, פועל לביטול ומניעת נזקים בכלי דם - פגיעה אופיינית אצל חולי סוכרת.
פעילות ה-sulforaphane מתבטאת בעידוד ייצור אנזימים שמגנים על כלי הדם וכן בהפחתת הפעילות המולקולארית, הגורמת להרס התא בכלי דם אלו.
"המחקר שלנו מצא כי מרכיבים כגון sulforaphane שנמצאים בברוקולי ובירקות אחרים ממשפחת המצליבים, עשויים לשבש תהליכים שמובילים להתפתחות מחלות כלי דם אצל חולי סוכרת", אמר פרופ' פול ת'ורנאלי..
החוקרים, שדיווחו על ממצאיהם במאמר בכתב העת Diabetes, בחנו במחקרם את השפעת ה-sulforaphane על פעילות כלי דם שנפגעו כתוצאה מהיפוגליקמיה, מצב אופייני אצל חולי סוכרת. היפוגליקמיה הינו מצב בו קיימת רמת סוכר גבוהה מהנורמה בדם.
מצבי היפוגליקמיה מביאים לעליה משמעותית ברמת הפעילות של ROS - רדיקלים חופשיים, שרמה גבוהה שלהם פוגעת בפעילות התאים בכלי הדם. המחקר מצביע על ירידה בשיעור של 73% ברמת ה-ROS אצל הנבדקים שצרכו ברוקולי.
מחקרי עבר טוענים כי ירקות ממשפחת המצליבים מסייעים במניעת התפתחות התקפי לב ואירועי שבץ מוחי.
מקור:http://www.bok.co.il/SelectedArticle.aspx?ArticleID=7318
|